Consument onbekend met provisieverbod

Uit onderzoek van GfK in opdracht van het Verbond blijkt dat 46 procent van de ondervraagden nog volstrekt onbekend is met het provisieverbod. Van de respondenten wil 54 procent graag nader worden geïnformeerd waarvan 39 procent aangeeft dat dit zo spoedig mogelijk zou moeten plaatsvinden. Met deze brochure, website en de veelgestelde vragen probeert het Verbond daar zoveel mogelijk aan tegemoet te komen. De komende maanden gaat het Verbond de invoering van het provisieverbod en de gevolgen daarvan voor consumenten nauwlettend in de gaten houden.


Het provisieverbod betekent dat consumenten vanaf januari rechtstreeks voor financieel advies over complexe en impactvolle verzekeringsproducten gaan betalen aan hun financieel adviseur. Tot nu toe worden in de meeste gevallen de kosten van de adviseur verwerkt in de premie van de polis. Na 1 januari weet de consument precies hoeveel hij aan kosten voor het advies kwijt is. Complexe financiële producten zijn bijvoorbeeld levensverzekeringen, pensioen en hypothecair krediet. Ze worden complex en impactvol genoemd, omdat ze bestaan uit een combinatie van soorten producten: sparen, beleggen, lenen en verzekeren en omdat ze een bepaald financieel risico in zich dragen


Het Verbond van Verzekeraars heeft over provisieverbod een brochure uitgegeven om consumenten te informeren over de veranderingen vanaf 2013.